מטבוחה שאין לתאר

Posted on
מטבוחה

לא פעם, כשאני מכינה משהו שלא שייך למטבח עליו גדלתי (הונגרי ורוסי), שואלים אותי מה לי ולאוכל הזה, כאילו העובדה שאבא שלי נולד בליטא אמורה לגרום לי לאכול רק פירושקי ומרק סלק. שלא תבינו לא נכון, אני מתה על המטבח הרוסי וההונגרי, ורוב הזכרונות שלי מגיעים משם, אבל כל אוכל, ובתנאי שהוא עשוי טוב, עושה לי פרפרים בבטן ומרגש אותי.

קחו לדוגמה את אמא שלי, היא מכינה גונדי ואורז עם לוביה הכי טעימים בעולם. ברצינות, לא כי היא אמא שלי, כי הגונדי שלה זה הדבר הכי מופלא שיש. ככה זה כשיש יד שמבינה בתיבול ובמרקמים. אז מה שהיא נולדה בכלל בטרנסילבניה.

המטבוחה שלפניכם נולדה אצלנו בבית לפני הרבה שנים, כשאמא שלי הייתה מכינה אותה ממיליון העגבניות שחיכו במגירת הירקות. עד גיל ממש מאוחר לא ידעתי בכלל שקוראים לזה מטבוחה ובעיקר לא ידעתי שזה שייך למטבח אחר מזה שאמא שלי נולדה אליו. לא חשבתי שיש בכלל הבדל ודעות קדומות.

אז נכון, המטבוחה הזאת לא נשענת על העקרונות הקלאסיים של הכנת מטבוחה אבל היא טעימה בטירוף, מאוד מגוונת מבחינת השימושים שלה (כבסיס לשקשוקה, מעל פיצה, עם לחם, כבסיס לחריימה) וגם נורא קלה להכנה.

כן, אני יודעת שרבים ירימו גבה לנוכח העובדה שאני לא קולפת את העגבניות. מי שקצת מכיר אותי יודע שאני נוטה לחסוך בשלבים שזמן העשייה שלהם גדול מהתועלת ובעיני, במקרה הזה, הקילוף מתיש ולוקח זמן שאני פשוט מוותרת עליו. גם ככה אחרי בישול כל כך ארוך הקליפה מתרככת מאוד. מצד שני, אם יש לכם יותר כח ממני, אתם לגמרי מוזמנים לקלוף את העגבניות. כל מה שצריך זה לחרוץ בהן איקס עם סכין, להניח בקערה עם מים רותחים לכמה דקות ואז להוציא ולקלוף.

  • שימו לב: אני מכינה את המטבוחה עם מעט מאוד שמן (במקור שמים חצי כוס ויותר) גם כי בעיני זה הרבה יותר טעים ככה וגם כי זה יותר בריא.
מטבוחה
אם יש לכם חלה טרייה זכיתם

מטבוחה מדהימה בצ’יק

מצרכים:
3 כפות שמן זית
2 פלפלים גמבה אדומים
10 עגבניות אדומות בשלות (עדיף מסוג תמר אבל לא קריטי)
10 שיני שום, קלופות
2 פלפל צ’ילי אדומים, טריים
1 כפית גדושה פפריקה מתוקה
1/2 כפית פפריקה חריפה
1/2 כפית בהרט
1/2 כפית מלח – ככל הנראה תצטרכו יותר
1 כפית שטוחה מייפל/סילאן/סוכר חום/סוכר לבן
3 כוסות מים רותחים

אופן הכנה:
– שוטפים את העגבניות והפלפלים וקוצצים לקוביות בגודל 1 ס”מ. שימו לב לקצוץ את הפלפלים ללא הגרעינים.
– קוצצים את השום והצ’ילי לפרוסות דקות.
– בסיר בינוני, על אש נמוכה, מחממים שמן זית ומטגנים במשך 3 דקות את השום והצ’ילי ביחד עם פפריקה מתוקה, חריפה ובהרט. מערבבים כל הזמן כדי שלא ישרף. חשוב מאוד לטגן תבלינים יבשים בקצת שמן לפני הבישול כדי שהטעמים שלהם יפתחו והם לא יהיו גרגיריים ברוטב.
– מוסיפים את הפלפלים (גמבה) החתוכים ומטגנים ביחד במשך 5 דקות.
– מוסיפים את העגבניות החתוכות ומייפל או סוכר ומבשלים ביחד עד שרוב הנוזלים מתאדים. מקפידים לערבב מדי פעם. שימו לב שבשלב הזה עוד לא הוספנו מים כדי לאפשר לעגבניות להתקרמל בסיר ללא מים רק מהמיץ של עצמן ולקבל טעם עמוק יותר.
– ברגע שיש מעט נוזלים מוסיפים 3 כוסות מים רותחים ומבשלים ביחד, על אש נמוכה-בינונית, עד שרוב הנוזלים מתאדים וכל המטבוחה רכה וטעימה. טועמים וממליחים בהתאם להעדפה שלכם. כמה זמן זה לוקח? בערך שעה.
– אגב, אם המטבוחה עוד לא מוכנה וכבר אין נוזלים אפשר להוסיף עוד חצי כוס מים רותחים ולהמשיך לבשל. כך או כך ככל שתבשלו יותר הטעמים יהיו עמוקים ומתקתקים יותר והמרקם יהיה דומה לריבה.
– מעבירים לצנצנת מעוקרת או קופסה ושומרים במקרר.

מטבוחה
מטבוחה חלום

הערות ושדרוגים
– אם יש לכם בבית קופסת שימורים או צנצנת זכוכית של עגבניות מרוסקות או קוביות עגבניות אפשר להוסיף גם  לסיר. זה מגדיל את הכמות, מוסיף טעמים קצת יותר רעננים וגם נותן טעם נהדר, בעיקר אם משתמשים בעגבניות מחברה איכותית (הן נקטפות בשיא שלהן).
– חריפות המטבוחה נקבעת לפי חריפות הצ’ילי. בגלל שקשה לנבא כמה חריפים הפלפלים שלכם, ובגלל שרמת החריפות שלהם משתנה מחודש לחודש (תלוי במזג האויר), אני ממש ממליצה לכם לטעום 10 דקות לפני סיום הבישול. אם יצא לכם חריף מדי אפשר להוסיף כף רסק עגבניות או 1/2 כוס עגבניות מרוסקות ולבשל עוד קצת. אם יצא פחות חריף ממה שרציתם אפשר להוסיף פפריקה חריפה.
– הטעם של המטבוחה הזאת יקום ויפול על העגבניות. בבקשה תשתמשו בעגבניות מתוקות, טעימות ואדומות.
– סוגיית השום. אני מתה על שום, יכולתי לשים כאן גם כמות כפולה ועדיין לא יהיה לי מספיק. אם גם אתם מחסידי השום אתם יכולים לשים גם יותר מהכמות שכתבתי אם כי היא כבר די גדולה מלכתחילה.
– ניתן לטחון את המטבוחה למרקם חלק יותר למי שאוהב.
– למי שלא אוהב פלפלים אפשר לוותר עליהם אבל בחיי שבתור מישהי שלא חובבת פלפלים כדאי ממש לנסות עם.

  • לשתף זה כיף

15 תגובות

  1. ליאת says:

    האם צריך לקלף את העגבניות?

    1. רחלי קרוט says:

      אין צורך

  2. טל says:

    צריך לכסות את הסיר כשהוא על אש נמוכה?

    1. רחלי קרוט says:

      לא, אין צורך

  3. טל says:

    גריעת הסוכר/מייפל/סילאן תפגע הרבה בטעם?

  4. ג’ני says:

    ואו יצא מעולה תודה!!!! הוספתי 2 פלפלים ודי הרבה עגבניות שרי ויצא מדהים! עכשיו כאשר אני יודעת שלא חייבים לקלף אכין הרבה יותר!

  5. בוחרים ומכינים – הצעות למתכונים לראש השנה – קרוטית – Krutit says:

    […] מטבוחה מהירה בלי לקלוף את העגבניות ובלי התעסקות ארוכה במטבח. מושלם לצד החלה החגיגית של שולחן החג. […]

  6. בניטה עליזה says:

    סבתי הכינה מטבוחה גם עם פלפל אדום קצוץ בנוסף לעגבניות.דרך קיצור נוספת היא-לרסק את הפלפל והעגבניות במעבד מזון וכך הבישול יהיה קצר יותר

  7. מירי קינן says:

    הי , לגבי המטבוחה , יש עוד דרך מהירה וטעימה , לטחון הכל במג’מיקס לא לגמרי שיהיה מעט גושים להוסיףלסיר עם שמן ותבלינים תלוי בכמות אבל באמת לכמות קטנה תוך חצי שעה הכל מוכן

  8. אורטל says:

    היי רחלי,
    שאלה- אם אני מכינה כמות גדולה, האם ניתן לחלק למנות ולהקפיא? עובר טוב הקפאה או שעדיף שלא?
    תודה!

  9. מיטל says:

    היי רחלי, תודה על עוד מתכון מנצח וקליל
    הזכרת את הגונדי של אמא שלך.. ואשמח למתכון מנצח

  10. מיכל says:

    כמה זמן ניתן לשמור במקרר
    והאם ניתן להקפיא

  11. מיכל says:

    ושאלה נוספת
    אם יש לי רק שרי מה הכמות? סלסילה מלאה?

  12. מיכל says:

    ושאלה נוספת
    אם יש לי רק שרי מה הכמות? סלסילה מלאה?

  13. מיכי says:

    ושאלה נוספת
    אם יש לי רק שרי מה הכמות? סלסילה מלאה?

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend