חלת כרובית פראית

Posted on

אם יש משהו שאני מוכנה להכין כל יום, כל היום, גם אם זה גורם לכיור שלי להראות כמו אחרי מלחמה – זה חלות. אני מאוהבת בקליעה, מתרגשת מהבצק הרך, מרשת הגלוטן, מהרגע שהן יוצאות מהתנור ופתאום נראות זהובות ותפוחות.

בשנה האחרונה, מאז הפציעה הקורונה, אני מוצאת את עצמי יותר ויותר מכינה חלות. אולי כי הן מרגיעות אותי ואולי כי פחמימות תמיד מביאות איתן תחושה של חמימות ושל בית.

כשפנו אלי ממאסטר שף וסיפרו שממש בשבת (ובראשון) מסתיימים האודישנים ומתגבשת הנבחרת של השנה, ושאלו אם אני רוצה להכין חלות עם ירקות – נושא העונה כולה, מיד הסכמתי. שזה נדיר כן? בקושי יש לי זמן לצחצח שיניים בבוקר בחודשים האחרונים.

מניחים את הכרובית במרכז התבנית ומלפפים סביבה את רצועות הבצק בצורה חופשית

אבל בשביל חלות אני מוכנה לפנות את כל הזמן שבעולם.

כך שקרה שלפני יומיים נפגשתי עם מיכל אנסקי האהובה, עם אהרוני שאין עליו בעולם ועם תמרה שהיא לא רק חברה מדהימה אלא גם אישה סופר מוכשרת, וביחד הכנו מלא חלות שהמשותף להן הוא החיבור שלהן עם ירקות העונה.

מה אומר, היה יום משוגע שבסופו יצאו מהתנור לפחות 6 חלות שונות ומיוחדות. 2 מהן, שהכנתי אני, מככבות פה בפוסט ואני מחכה בקוצר רוח שתכינו אותן גם.

שילוב מטורף בין חלת בייגלה (אחת קלאסית ואחת עם סלק) ביחד עם בטטה אפויה ותפוחי אדמה

מדובר בחלות פראיות, כאלה שלא צריך לקלוע מסודר אלא בעיקר ללפף סביב לירק שהופך לכוכב המאפה. אני השתמשתי פה בכרובית צלויה ובבטטה אפויה אבל אתם יכולים לשחק ולגוון. אפשר גם ללפף את רצועות החלה סביב כלים קטנים שאחרי האפייה שמים בהם שמן זית ובלסמי.

שימו לב שהמטרה כאן היא באמת לייצר משהו חופשי יותר, אז אל תנסו לחפש הגיון או נוסחה. פשוט תזרמו עם הרצועות ותשחקו איתן סביב לירקות. וכן, חייבים לאפות את הירקות קודם כי חלה נאפת די מהר ולא יהיה לירק מספיק זמן להתרכך בזמן הזה.

הטעמים של הכרובית חודרים לתוך הבצק והופכים את החלה לטעימה הרבה יותר

זהו, שולחת אתכם להכין חלה פראית ואל תשכחו לצפות בשבת הקרובה ובראשון באודישנים האחרונים לפני שהנבחרת יוצאת לדרך.

גם פחמימות וגם ירקות במאפה אחד

חלת כרובית פראית

מצרכים (12 רצועות שהן כ-3 חלות):
1 קילו קמח, מנופה
2 כפות (20 גרם) שמרים יבשים
6 כפות סוכר לבן – לא לוותר
2 ו-1/2 כוסות (600 מ”ל) מים קרים
1/2 כוס (100 מ”ל) שמן זית או חמניות או קנולה או כל שמן שתרצו
1 כף מלח

להברשה ועיטור:
מעט קמח לקימוח הרצועות
תוספות שאוהבים – שומשום, פרג שלם, קצח, שקדים פרוסים

ירקות (לבחירתכם):
כרובית
בטטות
סלקים
קולורבי

אופן הכנה:
–  הכנת הירקות: אם מכינים כרובית מבשלים אותה במשך 20 דקות במים רותחים מומלחים. מייבשים, מזלפים שמן זית בנדיבות וצולים בתנור שחומם מראש ל-190 מעלות במשך 30 דקות או עד הזהבה. אם רוצים להשתמש בבטטה, סלק או קולורבי פשוט צולים אותם בשלמותם בתנור, בלי שמן זית ובלי בישול, עד שהם רכים. מצננים בצד.
הכנת הבצק: בקערת מיקסר עם וו לישה שמים שמרים, סוכר ומים ומערבבים. מניחים לבלילה לעמוד 5 דקות. בזמן הזה השמרים מתחילים לתסוס ולעבוד.
– מוסיפים את הקמח והשמן וממשיכים ללוש על מהירות 1 או 2 במשך 8-10 דקות. מוסיפים את המלח ולשים עוד 2 דקות.
– מוציאים את הבצק לשיש, יוצרים כדור חלק בעזרת ידיים מעט משומנות ומשמנים את דפנות הקערה עם תרסיס שמן או ממש מעט שמן.
– מחזירים את הבצק לקערה, מכסים במגבת או כובע אמבטיה מניילון (חדש כמובן) או ניילון נצמד ומעבירים למקרר ללילה או להתפחה בחוץ עד הכפלת נפח.
– מוציאים את הבצק לשיש נקי וחותכים לחתיכות במשקל 130 גרם (יצאו לכם 12 רצועות).
– מכדררים כל חתיכת בצק על השיש לכדור חלק.
– מניחים את הכדורים על השיש, מכסים ומאפשרים להם לנוח 5-10 דקות.
– מרדדים כל כדור בצק למלבן/אליפסה (פשוט פיתה שטוחה וארוכה) בעובי 1 ס”מ ומגלגלים בצורה הדוקה לרצועה.
– מכסים ומתפיחים 10 דקות כדי שיהיה אפשר לרדד את הרצועות ולהגדיל אותן והבצק לא יקרע.
– מגדילים את אורך הרצועות על ידי שתי הידיים מהאמצע החוצה כדי ליצור רצועה שווה מ-2 הצדדים. לאיזה אורך? לאיזה שתרצו, מדובר פה בחלות פראיות שאפשר לשחק עם העובי והאורך שלהן שלא כמו בקליעה רגילה שם חייבים רצועות בעובי אחיד ובאורך זהה.
– מאבקים את הרצועות שיצרתם במעט קמח או טובלים את הרצועות במים ומיד מגלגלים בצלחת עם המון שומשום. אם אתם רוצים חלה יותר כפרית שימו קמח ואפ אתם רוצים חלת בייגלה תצפו במים והמון שומשום.
– מניחים נייר אפייה על תבנית תנור ומפזרים ירקות שאפיתם בתנור כמו כרובית או בטטה.
– ועכשיו משחקים! מלפפים את רצועות הבצק סביב הירקות בלי לחשוש שהצורה מוזרה או לא יפה. זה הזמן שלכם לשחק ולהשתולל עם הדמיון.
– אפשר בשלב הזה גם לפזר מלח גס, עלי רוזמרין, עלי טימין, עלי מרווה, עלי זעתר וגם לדחוף בין הרצועות עגבניות מיובשות, זיתים ללא גלעין, פלפלים קלויים ועוד כיד הדמיון שלכם. זאת באמת חלה שכיף מאוד לשחק עם התוספות והצורה שלה ולא לחשוש ממשהו שהוא לא מסודר מדי כי שם טמון היופי שלה.
– מכסים עם מגבת או ניילון ומתפיחים עד 3/4 גובה. בקיץ זה יקח בין 30-40 דקות ובחורף 10 דקות יותר. אבל עזבו זמן לכל אחד טמפרטורה שונה בבית. פשוט תראו שהיא תפחה אבל לא הכפילה לגמרי את נפחה.
– בינתיים מחממים תנור ל-200 מעלות.
– אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך 17-25 דקות או עד שהחלות זהובות. איך יודעים שהן מוכנות? מציצים אחרי 17 דקות ואם החלק התחתון זהוב זה מוכן.
– לא צריך ביצה? לא. את הרצועות שאיבקתם בקמח אופים ככה כמו שהן ואז נוצרת חלה כפרית מהממת והרצועות עם השומשום הופכות למעין בייגלה ואפשר להבריש אותן בשמן זית עם מעט מלח אחרי האפייה.

כל חלה יוצאת קצת אחרת

הערות ושדרוגים
– כדי ליצור חלה ורודה/סגולה כמו פה בחלה עם הבטטה ממירים את המים במתכון ל-2 סלקים מבושלים שטוחנים ביחד עם 2 כוסות מים. את הנוזלי הסגול שנוצר מוסיפים לבצק במקום המים במתכון. ולא, אי אפשר סלקים בוואקום כי אין להם פיגמנט צבע.
– אפשר להוסיף לבצק גם כפית כורכום ואז הבצק יצא צהוב יפהפה.
– במקום סוכר לבן אפשר לשים דבש או מייפל. כך או כך אל תוותרו על תוספת המתיקות הזאת, החלה לא תצא כמו קינוח אני מבטיחה.

3 תגובות

  1. קרן says:

    עשיתי את הרצועות בלי הירקות. בצורת אותיות השם של ילדת היומולדת. ובצורת לבבות וחליות. יצא מעולה !!! גם השומשום וגם הכפריות.

  2. עדי says:

    היי רחלי! כמה נורא אם חלטתי את הכרובית ואפיתי אותה כבר עם החלה?

    1. רחלי קרוט says:

      זה מעולה ♥

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend