בודהה בול – הקערה שכבשה את העולם

Posted on

270,000 תיוגים באינסטגרם ומיליוני תוצאות חיפוש בגוגל כנראה לא טועים – קערות בודהה כבשו את העולם והן כבר לא משהו שאפשר להתעלם ממנו.

עד לפני שנתיים בכלל לא שמעתי על המושג Buddha Bowls אבל באופן מפתיע לאט לאט הקערות הצבעוניות, שכאילו התאימו את עצמן לפורמט של אינסטגרם, צצו בכל מקום ברשת. בכל פעם כשחיפשתי רעיון לסלט, מתכון לתוספת או הסבר על ירק כזה או אחר נתקלתי בקערות עגולות – ססגוניות ומשורטטות, שנדמה שנוצרו בעיקר עבור התמונה הפוטוגנית.

בתחילה נדמה היה שהקערות האלו מככבות רק באינסטגרם אבל מהר מאוד קמו מסעדות שמתמחות בקערות בודהה, ספרים נכתבו בהשראת שיטת ההכנה וההגשה (בינהם הספר המצוין Whol Bowls של Allison Day שמביא גם קערות קינוח, דייסות ומרקים) ובלוגים רבים אימצו את הרעיון ואף הקימו אתרים שמתמקדים רק בקערות הללו.

אז במה בעצם מדובר ולמה בודהה? מספרים שבודהה היה מתעורר בכל בוקר ונושא את קערת האוכל שלו בידיו, בצידי הדרכים בהן הלך, ולתוך הקערה הזו היו העוברים ושבים שמים אוכל כתרומה. בכל יום נאסף אוכל שונה בקערה שהפך לארוחה שלמה ומשביעה.

מכיוון שבתקופה ההיא רוב האוכל נשען על תוצרת מקומית-חקלאית רבים גורסים כי קערות הבודהה הכילו בעיקר דגנים וירקות בצורות הכנה שונות ולעיתים גם חלבון (היום משתמשים בבשר, טופו גרגירי חומוס ועוד).

כמה פשוט ככה גאוני וחכם. ופשוט, הכי פשוט שיש.

הרעיון כאן הוא להשתמש באמת במה שיש, ליצור יש מאין, ובעיקר לאכול בריא ומאוזן יותר.

איך עושים את זה? קודם כל מחליטים מה יהיה הבסיס של הקערה – אורז חום, קינואה (בכל צבע שאוהבים), אורז לבן עגול, בורגול, פריקי, דוחן ואפילו כוסמת מהווים מצע נהדר לקערות ועליהן מניחים, בצורה מעגלית, ירקות במגוון שיטות הכנה כשהמטרה היא להצמד כמה שיותר לטעם הטבעי של הירקות. אל כל הטוב הזה מצרפים רוטב שמתאים לירקות ומגישים סמוך להרכבה.

ברשת תמצאו אלפי רעיונות לשילובים מיוחדים יותר או פחות והפעם בחרתי להביא לכם 3 אופציות יחסית בסיסיות איתן ניתן לשחק ברגע שמבינים את הרעיון.

ויש גם נוסחה שבעיני עובדת הכי טוב! דגן מבושל + 2 ירקות מבושלים/מאודים + 2 ירקות טריים קשים + ירוקים ועשבי תיבול כאוות נפשכם. כמובן שאפשר לשים גם יותר מכל קטגוריה, למשל 3 סוגי ירקות טריים, אבל העיקר שיהיו לפחות 2 מאלה ו-2 מאלה ושכולם יחתכו כמעט לאותו גודל.

בודהה בול
קערה של בריאות וססגוניות מתפרצת

איך עושים את זה?

מבשלים דגן (או קינואה/כוסמת שאינם נחשבים לדגן או אטריות אורז/שעועית) שאוהבים כבסיס לקערה
אורז מלא – בסיר רחב מחממים כף שמן זית ומוסיפים 1 כוס אורז מלא. מטגנים במשך דקה ומוסיפים 1/2 כפית מלח ו-2 ו-1/4 כוסות מים רותחים. סוגרים את המכסה ומבשלים על האש הכי קטנה במשך 40 דקות או עד שהאורז רך. מכבים את הגז ומשאירים את המכסה סגור ל-10 דקות נוספות.

להכנת אורז לבן, קינואה או כוסמת משתמשים באותה השיטה רק מורידים את כמות המים ל-1 ו-1/2 כוסות ומבשלים במשך 18-20 דקות במקום 40 דקות.

מכינים ירקות שאוהבים
רעיונות לירקות טריים – מומלץ לחתוך דק/קטן: צנוניות, מלפפונים, כרוב סגול או לבן, גזר, גמבה, סלק חי, קולורבי, כרובית וברוקולי טריים, גרגירי תירס, אבוקדו, נבטים משלל סוגים, צ’ילי חריף.
רעיונות לירקות שזקוקים לבישול או אידוי: אספרגוס, בטטה, ברוקולי, כרובית, פטריות, אפונה, אדממה, כרוב ניצנים, אפונת שלג. את כולם ניתן להקפיץ במחבת עם מעט שמן זית ומלח או לאדות במכשיר אידוי.
רעיונות לעשבי תיבול/ירוקים: כוסברה, עירית, בצל ירוק, עלי תרד, קייל, חסה, רוקט, גרגיר נחלים, בצל ירוק, אצות.

תוספות שהופכות את הקערה לארוחה משביעה
אתם לא באמת חייבים תוספת, לרוב חלבון, כדי לשבוע מארוחה כזאת אבל תמיד כיף לשלב ולגוון ואין ספק שהתוספת הזאת גם הופכת את המנה לארוחה של ממש.
– רעיונות לתוספות: גרגירי חומוס, קוביות טופו או רצועות עוף/פרגית מוקפצים במעט שמן ומלח (ואפשר גם להשרות במרינדה של סויה עם רוטב צ’ילי ואז לטגן). ואפשר גם סלמון טרי חתוך לקוביות קטנות או כל דג אחר, אפוי או מאודה, שחותכים ומניחים מעל.
– אופציות נוספות לשדרוג הם גרעינים, אגוזים וזרעים. ניתן לפזר מעל גרעיני דלעת, שומשום שחור או לבן, זרעי צ’יה, קצח, שברי בוטנים, קשיו קצוץ, אגוזי מלך ועוד.

מכינים רוטב שמתאים לירקות שבחרתם
אם בחרתם ירקות עם טעם מתקתק כמו בטטה מומלץ לאזן עם רוטב יותר חריף כמו רוטב צ’ילי ושמן שומשום ואם בחרתם ירקות קצת פחות דומיננטיים מומלץ לשדך להם רוטב קרמי כמו חמאת בוטנים וקוקוס.
– רוטב חריף בסגנון אסיאתי – מערבבים בקערה 1 ס”מ ג’ינג’ר טרי מגורד דק ביחד עם 4 כפות סויה, 2 כפות סוכר חום, 2 כפות רוטב צ’ילי, 3 כפות שמן זית ו-1/2 כפית שמן שומשום. אם רוצים, ניתן להוסיף שן שום כתושה ומערבבים.
– רוטב חמאת בוטנים – מערבבים בקערה 2 כפות חמאת בוטנים ביחד עם 1/2 כוס קרם קוקוס, 1/2 כפית מלח ומעט צ’ילי גרוס. אם רוצים מרקם נוזלי יותר ניתן להוסיף עוד 2-3 כפות קרם קוקוס.

ועכשיו כל מה שנשאר זה לעצב לעצמכם קערה משלכם
מניחים בתחתית הקערה את הדגן שבישלתם ומעליו שמים את הירקות, אחד לצד השני, לפי הצבעים שיוצרים קערה יפה ואסתטית. מפזרים עשבי תיבול ושומשום (במידה ואוהבים) ומזלפים מעל את הרוטב שבחרתם.

אז מה יש לנו בקערות?

  1. אורז עגול לבן עם אפונה עדינה, פולי אדממה, גרעיני דלעת, רצועות גזר טרי, גרגירי תירס מקלחים, כרוב אדום וקוביות אבוקדו.
  2. קינואה ב-3 צבעים עם רצועות גזר טרי, מלפפונים, צנוניות, אספרגוס, גרגירי תירס מקלחים, שעועית מש מונבטת ואבוקדו מעוטר בשומשום שחור ולבן.
  3. קינואה ב-3 צבעים עם אפונה עדינה, קוביות בטטה מוקפצות, פטריות מוקפצות בעיטור שומשום, גרגירי חומוס, פרחי ברוקולי מאודים וכרוב סגול.
זמנים מודרנים | ידיעות אחרונות | 18.07.2018

מחכה לראות את הקערות שלכם <3

  • לשתף זה כיף

8 תגובות

  1. ורד says:

    מכינה המון בבית ! פשוט מנות מהממות ומלאות שמחה 🙂 הצעה לשדרוג : אצות כבושות עם שומשום – עושה פלאים למנה !!

    1. בילי says:

      ורד, מה זה אצות כבושות עם שומשום? ומה את מכינה בבית?

  2. אלמה says:

    טרנד טרנד ושוב טרנד.
    מה ההבדל מכל סלט שאנחנו רגילים אליו?
    זה להיט במדינות כמו ארה”ב ואוסטרליה שאצלם קערת סלט כארוחה זה משהו בלתי נתפס. עבור אנשים עם התזונה הים תיכונית שלנו זה אפילו טיפה מגוחך לדעתי…

  3. ליבי says:

    רחלי את יכולה בבקשה בם להוסיף לכתבה את המסעדות שביקרת בהן בסטורי שלך באינסטגרם…ביום שהלכת לטעום הודעה ביחס בכח מיני מקומות בתל אביב

  4. פני says:

    ההבדל בין זה לבין פוי זה בעצם היעדר הדג?

  5. גלית says:

    היי
    שאלה….
    אוכלים את זה ככה או מוסיפים רוטב?

  6. דנית says:

    עזבו אם היו קוראים לזה קרוטית בול, זה גם היה מתפרסם כך?
    מה מיוחד בזה?
    בדכ אני אוכלת סלט בסגנון הזה כמה פעמים בשבוע, כל פעם ירקות אחרים(במסעדה שליד העבודה)

  7. שני says:

    היי רציתי לדעת מאיפה הקערות?

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend