בית לזית – עוגיות זיתים לזכרו של ליאור זיו ז”ל

Posted on
זית לזית - עוגיות זיתים של ליאור זיו ז"ל

ליאור זיו ז”ל נולד אחרי הריון קשה ולידה מסובכת, כשנולד הביא עמו אור ולכן נקרא ליאור. הוא אהב לחיות את הרגע, לקחת את הזמן, לחייך חיוך גדול, לצחוק מכל הלב ולאכול טוב עם הרבה חריף.

הנטייה שלו לאמנות מצאה ביטוי בצילום ובמוזיקה. הוא ניגן בפסנתר ובגיטרה אך את רוב הזמן השקיע בלימוד תופים ובצילום. המצלמה ליוותה אותו בכל מקום – באירועם משפחתיים, בבית ספר, עם החברים ואחר כך גם בצבא שם שירת בדובר צה”ל ביחידת ההסרטה.

הוא אהב את לצלם ולתעד ומאוד רצה לצאת לשטח. אותו שטח שמעולם לא חזר ממנו.

ליאור נפל בחול המועד פסח, י”ח בניסן תשס”ג 20.04.2003, במהלך פעילות מבצעית לאיתור מנהרות להברחת נשק ברפיח כשתיעד את פעילות גבעתי. בן 20 היה במותו והותיר אחריו הורים, אחות ואח.

“בתיק שלך מצאנו פנקס ובו רשמת 29 מטלות, מחשבות והרהורים על החיים, שעליך להספיק עד יום ההולדת שלך ביולי. יום הולדת שכבר לא תזכה לחגוג” כתבה לו אמו מימי.

“העוגיות האלה היו אהובות עליו במיוחד”. מספרת אמא של ליאור. “בספר המתכונים הן רשומות “עוגיות הזיתים של ליאור. בשנים הראשונות לאחר שנהרג היה לי מאוד קשה להכין אותן, עד השבת בה גילי ביקשה את המתכון וביום הזכרון הכינה אותן בפעילות משותפת עם הנכד שלנו בגן”.

ליאור זיו ז"ל
ליאור זיו ז”ל

את העוגיות האלה, שרבים קוראים להן בית לזית או כדורי זיתים, הכנתי השנה לזכרו של ליאור. חשבתי על עיניו הטובות שניבטות מהמסך. על החיוך הכל כך משמח שלו. על מי שהיה. על האדם שיכול היה להיות.

מקווה שתכינו את העוגיות שכל כך אהב. הן באמת טעימות מאוד, וגם קלות להכנה, ואני לגמרי מבינה למה כל כך אהב אותן. כל מה שצריך זה לערבב את מצרכי הבצק, למלא בזית ולתנור. ואל תשכחו לתייג #העוגיותשלליאור

המתכון שליאור כל כך אהב הוא חלק מפרויקט מתכון עם זכרון – אתר הנצחה מרגש ובו מאות מתכונים של אלה שהיו ואינם עוד. האוכל שאהבו, הקינוחים שחיכו להם, השניצל של אמא. כל המתכונים שלהם נמצאים באתר ביחד עם סיפור חייהם. כדי שנוכל תמיד לזכור ולהזכיר.

בית לזית - עוגיות זיתים לזכרו של ליאור זיו ז"ל
בית לזית – עוגיות זיתים לזכרו של ליאור זיו ז”ל

בית לזית – עוגיות זיתים לזכרו של ליאור זיו ז”ל

מצרכים:
1/4 כוס חלב מכל סוג שאוהבים
1/4 כוס שמן או 50 גרם חמאה מומסת
1 כוס גבינה צהובה מגורדת (או פרמזן/מוצרלה)
1/2 כפית מלח
1 כוס קמח לבן
30-35 זיתים ללא חרצנים

לעיטור מסביב (לא חובה):
שומשום

אופן הכנה:
–  בקערת מיקסר עם וו גיטרה שמים את כל המצרכים פרט לזיתים ומערבלים עד לקבלת בצק. זה לוקח בערך 4-5 דקות. אם הבצק מאוד דביק אפשר להוסיף 1-2 כפות קמח. ואפשר גם לערבב את כל המצרכים עם כף עץ ואחר כך עם הידיים לקבלת בצק אחיד.
– לוקחים חתיכה מהבצק, בערך בגודל של 3-4 ס”מ ומועכים בכף ליד למעין פיתה. מניחים באמצע זית וסוגרים את הבצק מסביב לזית. מגלגלים מעט עם היד אבל לא יותר מדי כדי שהזית לא ימעך ויפריש נוזלים.
– חוזרים על הפעולה עם יתרת הבצק והזיתים.
– אם רוצים לצפות בשומשום יש 2 אופציות – או להרטיב מעט את הכדורים (אני פשוט מרטיבה קצת את הידיים ומגלגלת את הכדור ביד) ואז לטבול בשומשום או להבריש עם ביצה ואז לטבול בשומשום.
– אופים בתנור שחומם מראש ל-185 מעלות במשך 30 דקות או עד הזהבה עדינה. לא צריך פה הזהבה חזקה אחרת הכדורים יתייבשו.

בית לזית - עוגיות זיתים לזכרו של ליאור זיו ז"ל
בית לזית – עוגיות זיתים לזכרו של ליאור זיו ז”ל

הערות ושדרוגים
– ניתן להכניס לתוך הכדורים, אחרי שמועכים את הבצק למעין פיתה, גם קצת גבינה קשה כמו פטה, בולגרית, צהובה, גאודה וכו. ואפשר גם להניח בפנים 1/2 כפית רוטב עגבניות.
– לא חייבים לצפות בשומשום, אפשר ישר לאפות אחרי המילוי של הזיתים.
– ניתן להשתמש בקמח כוסמין במקום קמח לבן.

3 תגובות

  1. א. says:

    נוגע ללב. נתת לי רעיון למתכון עם משמעות. בלי נדר אכין עם כוונה רבה לזכר ליאור.

  2. שושנה says:

    קרעת לי את הלב. לחשוב שאצל כל נופל יש מלא מלא סיפורים כאלה. כל כך כואב. המתכון נראה נהדר. מקסים שהקדשת אותו לליאור שנראה בחור מדהים. איזה אבדן

  3. לי says:

    בסרטון רואים ביצים. במרשם לא כתוב!
    מה הנכון?

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend