אורנגלושקה של סבתא נומי

Posted on

גם הלילה התעוררתי וחשבתי עליך. תהיתי אם קר לך בגשם הזה, אם טוב לך. נזכרתי בחודשים האחרונים שלך ובעיקר באלה שקדמו להם. בכל השנים שבהם הנוכחות שלך הייתה כל כך דומיננטית שעד שעזבת בגופך את העולם עוד היינו בטוחים שלעולם לא תלכי. לא הצלחנו לדמיין עולם בלעדיך.

שנתיים וקצת עברו מאז ששחררת את ההיאחזות שלך בחיים ואת החבל שלנו שלא אפשר לך ללכת. כל לילה, כשאלוהים שאל אותי אם לאפשר לך נוח ביקשתי שלא יאפשר. מנסה למשוך את היותך בחיי עוד קצת ועוד קצת. בסוף זה נגמר ומאותו יום התחיל געגוע שאין לו סוף.

הצעתי לה ללוש עם המיקסר, בכל זאת הידיים היו קצת חלשות, אבל היא – היא רצתה להרגיש את הבצק

כמה שנים לפני שסבתא שלי נפטרה, היא כבר ידעה שזה אוטוטו נגמר. היא הייתה עדיין פעילה וגם חדה אבל אתם יודעים, גיל 80, צריך להיות ריאליים.

עד אז למדתי ממנה לבשל רק תוך כדי הצצה לסירים. תוך כדי אכילה ושאלות. אף פעם לא באמת עמדנו יחד במטבח בזמן שהיא מלמדת אותי, בדקדוק רב, איך מכינים ובעיקר למה. למה שמים רק ביצה אחת ולא יותר (כי זה יקר ועוגות מביצה אחת זה ניצחון), למה היא מעדיפה ללוש בידיים ולא במיקסר (אבל סבתא, חבל על הידיים שלך, בואי נשים במיקסר. ניסיתי ונענתי בשלילה. עקשנית כמעט כמוני, מבינה שאין דרך טובה יותר להבין בצק, להרגיש אם צריך יותר או פחות מים).

פחות הטריד אותה הדיוק, יותר הטעם וההגיון. אין לך קורצן בצורת עיגול? היא שאלה. לא משנה, נכין בצורות של פרחים. ושימו לב – הריבה בנדיבות וגם האגוזים עם הסוכר. מתגעגעת לידיים האלה שלה, כמה כשרון וחום היה בהן

עד שיום אחד היא הגיעה אלי, באוטובוס, והביאה איתה צנצנת של ריבה ושקית אגוזים – מכינים היום אורנגלושקה היא חייכה. וכך, במשך כמה שעות, היא לימדה אותי להכין את העוגה שגדלה עליה היא וגדלתי עליה אני. זאת שמלווה את ילדותי בבית שלה. עוגה שרבים קוראים לה היום לחם קופים אבל אצלנו היא קודם כל אורנגלושקה.

בזמן שהבצק תפח, היא התיישבה ליד המחשב בחדר עבודה שלי, מראה לי איך היא גולשת בפייסבוק ועונה לאנשים. בת 80 בגילה אבל כל כך פחות בנפשה. הפער בין הגיל והגוף שבגד ובין הנפש הבועטת והחדה הוא גם זה שהקשה עלינו להפרד ממנה. להבין שזה נגמר.

וככה יצא לסבתא האורנגלושק – כמו חלום. וסליחה על איכות התמונה, זה צולם לפני 7 שנים

איך יכול להיות שזהו, שאלתי את עצמי המון פעמים, הרי כל כך צעירה היית. כל כך נוכחת.

בסוף שחררתי. מבינה שנוכחותך הייתה ועודנה כאן. הנה, ביס מהעוגה וכבר את כאן איתי.

תולשים ומתענגים
איזה מפגש מופלא זה היה – חבל שלא הספקנו יותר

אורנגלושקה של סבתא נומי

מצרכים (3 עוגות בקוטר 20):
1 קילו קמח
20 גרם שמרים יבשים או 60 גרם שמרים טריים
5 כפות סוכר
1 ביצה L
2 ו-1/4 כוסות חלב או מים (ולא טיפה יותר)
100 גרם חמאה בטמפרטורת החדר

לציפוי:
1 כוס אגוזי מלך, קצוצים דק
4-5 כפות סוכר
1 כפית תמצית וניל איכותית או 1 שקית סוכר וניל
צנצנת ריבה שאוהבים – שזיפים, משמשים, אוכמניות
100 גרם חמאה מומסת אבל לא רותחת

אופן הכנה:
– בקערת מיקסר עם וו לישה שמים את כל מצרכי הבצק, לפי הסדר ברשימה, פרט לחמאה. לשים במשך 4 דקות.
– מוסיפים את החמאה ולשים ביחד במשך 8 דקות נוספות. חשוב: בגלל שמדובר פה בכמות בצק די גדולה ויש בפנים גם חמאה שמכבידה, רוב הסיכויים שבמיקסר ביתי הבצק יעלה מעל הוו. זה בסדר, פשוט מדי פעם תורידו אותו ותמשיכו ללוש על המהירות הכי איטית – לא יותר ממהירות 1. חשוב להגיע לבצק רך וחלק.
– מעבירים את הבצק לקערה מקומחת היטב מכל הצדדים או פשוט מרימים את הבצק מקערת המיקסר, מקמחים את דפנות הקערה ומחזירים לשם את הבצק כדי לא ללכלך עוד כלי. מכסים היטב ומניחים לבצק לתפוח בחוץ במשך 45 דקות או עד שהוא מכפיל את נפחו. אפשר גם להתפיח לילה במקרר במקום.
– בינתיים מערבבים בקערה את האגוזים, הסוכר והוניל ובקערה שנייה שמים את החמאה המומסת. שימו לב שלא תהיה רותחת אלא מומסת במיקרו בערך 20 שניות ואז מערבבים במידה והיא לא נמסה לגמרי כדי שהנוזל החם שנמס בתחתית הכלי ימיס את שאר החמאה.
– אחרי שהבצק פתח מחלקים אותו ל-3 חלקים שווים ומרדדים על משטח עבודה מקומח למלבן בגובה 1.5 ס”מ בערך. חשוב שלא יהיה דק אחרת העיגולים יצאו לכם כמו פיתות ולא כמו כדורים שמנמנים. כמה זה 1.5 ס”מ? בערך גובה של פיצה סטנדרטית.
– קורצים מהבצק עיגולים עם סף של כוס קטנה ואם אין לכם כוס קטנה, כמו של קפה שחור, אפשר עם חותכן של עוגיות עגול או לקרוץ פשוט עם כוס בגודל שיש לכם.
– משמנים היטב עם חמאה תבנית בקוטר 20 (עגולה, קוגלהוף, אינגליש) ומפזרים מעט מתערובת האגוזים רק כדי ליצור שכבה דקיקה בין הבצק לתבנית.
– מניחים שכבה של עיגולי בצק, לא צריך צמוד לגמרי אלא עם רווח קטן, ומעל מורחים חמאה בנדיבות ומפזרים אגוזים וסוכר. כמה? פשוט שתהיה שכבה יפה.
– מעל האגוזים מניחים תלוליות של ריבה. אנחנו במשפחה אוהבים הרבה ריבה אז אני שמה ממש כפיות במלא מקומות, אבל לפי טעמכם האישי.
– חוזרים שוב על שכבת עיגולי בצק ושוב חמאה בנדיבות ותערובת אגוזים וסוכר ולבסוף תלוליות ריבה. ובשכבה השלישית עושים את אותו דבר רק מסיימים בתערובת האגוזים בלי להוסיף למעלה שוב ריבה.
– מכסים, מתפיחים במשך 30-50 דקות (תלוי בטמפרטורה בחוץ) עד שהעוגה כמעט הכפילה את נפחה. אם נשארה לכם חמאה מטפטפים אותה על העוגה מעל.
– אגב, סבתא נהגה להשאיר חתיכה קטנה של בצק, נגיד בגודל של לחמנייה, לרדד אותה לעיגול ולהניח מעל העוגה. ההגיון מאחורי זה שיריעת הבצק שומרת על העסיסיות הפנימית של העוגה. אתם מוזמנים לעשות את זה גם או לוותר. אני עושה את זה כשאני נזכרת 😊
– אופים במשך 40 דקות (תציצו מדי פעם בתנור, זה יכול לקחת גם פחות) על 190 מעלות או עד שהעוגה זהובה.
– מניחים לעוגה להתקרר מעט לפני שהופכים ושמושכים עיגולי בצק מענגים.

זכרונות מתוקים

הערות ושדרוגים
– הכנתם עוגה אחת ונשאר לכם בצק? אפשר להכין כמובן עוד אורנגלושקה או כל עוגת שמרים אחרת. למשל קוגלהוף. פשוט מרדדים את הבצק למלבן ברוחב של תבנית אינגליש קייק. מורחים מעט ריבה ו/או חמאה ומפזרים מעל תערובת של קקאו עם סוכר (הרבה מהתערובת – פשוט שכבה של סוכר ומעל שכבה של קקאו). מגלגלים לגליל ומעבירים לתבנית ומשם להתפחה ולאפייה. אגב, אפשר לפזר בפנים גם את תערובת האגוזים וכמובן שוקולד קצוץ שמוסיף מלא נקודות של שוקולד. מה שחשוב זה למרוח חמאה או ריבה בנדיבות על הבצק.
– אם הבצק שלכם קצת רך מדי פשוט תעבדו על שיש מקומח היטב.
– ניתן להתפיח התפחה ראשונה בחוץ עד שעה (יותר מזה תהיה התפחה יתר) או להתפיח במקרר במשך הלילה (מינימום 6 שעות ועד יומיים).
– במקום אגוזי מלך אפשר להשתמש בפקאנים טבעיים או כל אגוז אחר שאתם אוהבים.
– במקום סוכר לבן בציפוי אפשר להשתמש בסוכר חום.

9 תגובות

  1. ענת says:

    היוש! איך להמיר בבקשה ל26 ס”מ קפיצית?

  2. תמר says:

    מקסים. גם לי היתה סבתא הונגריה אהובה שהכינה את העוגה הזו.

  3. לאה says:

    מכירה את הידיים האלה הגמישות והמלאות בחום, מכירה את הניחוח שהתפשט תמיד מסביב,יודעת בדיוק למה את מתגעגעת ועד כמה.
    ככתבת מקסים ומרגש מאוד,בטוחה שסבתא מחייכת בגאווה מלמעלה.
    הלוואי ואזכה גם אני כסבתא למילים כאלה חמות מנכדיי,חנוכה שמח!

  4. סיון says:

    וואו. גמרת אותי!
    סבתא שלי הייתה מלכת המטבח שלנו.. מותה המפתיע השאיר אותנו ללא מתכונים, הכנות יחד ושום דבר דומה לצערי.
    כל כך מרגש וחשוב שיצא לכן לעבוד יחד במטבח 🙂

    1. אורלי says:

      הכנתי את הבצק, יצא מאוד קשה….
      מקווה לשיפור באפייה

  5. דורי says:

    הסיפור מרגש אבל המתכון ממש לא טוב. היחסים לא נכונים בין המרכיבים. כמות הקמח פה עצומה יחסית לחמאה ולתערובת האגוזים. זה יוצא יותר לחם מאשר עוגה. מחפש מתכונים אחרים לזה

  6. רותי says:

    בדיוק בתי הגדולה שתחגוג 9 עוד יומיים ביקשה ממני להכין את העוגה הזאת ליומולדת אחרי ששמעה סיפורים מאבא שלי וממני על העוגות המופלאות של סבתא שלי שנפטרה עוד כשאני הייתי ילדה. היא התלבטה בין זרבו לעוגה הזאת. לדעתי סבתא שלי הכינה בלי הריבה אבל הבת שלי דווקא התלהבה מזה. מקווה שאני אצליח לשחזר את הקסם…

  7. Karmit says:

    אופן הכנה הכי לא ברור

  8. HungryParis says:

    נהדרת הסבתא, קראתי בשקיקה כאילו היא פה לידי

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend