חלת סלק ורודה או: החלה של מיכל

Posted on

כחלק מהעבודה שלי, יוצא לי להכיר המון אנשים שהסיכוי שהייתי מכירה בדרך אחרת די קלוש. אני תמיד אומרת שלמרות כמות הלחץ והטרפת שהעבודה מביאה איתה, המפגש עם אנשים מיוחדים שווה הכל.

אחת מאלה היא מיכל אנסקי.

אני לא באמת צריכה להכיר לכם אותה, נכון? ? מעבר להיותה שופטת במאסטר שף, מנחה תכנית בוקר, יזמית מופלאה ובעלת שוק צפון ושוק הנמל ועוד מיליון דברים שהיא עושה (איך יש לה זמן, איך?), מיכל היא גם אחת הנשים עם הכי הרבה ידע והבנה בטעמים וזכרונות שמגיעים ביחד איתם. וכמו שאתם יודעים, אין דבר שמרגש אותי יותר מזכרון שעולה בעקבות ריח של תבשיל או טעמה של עוגה.

בעמוד האודות כאן סיפרתי על מפגש אחד קטן שלי איתה, לפני הרבה שנים, שבו ברגע אחד היא הצליחה לשנות לי דפוסי התנהגות וחידדה אצלי את האהבה לפירות וירקות. כן, עבורי, מעבר להכל, מעבר לגדולתה כמנחה או כשופטת, מעבר להיותה מפורסמת ואושיית קולינריה, מיכל היא קודם כל השראה. וקודם כל בן אדם.

חלת סלק מ-6 רצועות. הכי תרפיה ?

A post shared by Raheli Krut | Krutit (@raheli) on

אז איך היא קשורה לחלה הזאת שלפניכם?

לפני שנה וחצי בערך נפגשתי איתה לסשן אפייה במטבח הביתי שלה. אפינו קאפקייקס, הרכבנו קינוחי כוסות עם קרם לימון וגם הכנו חלה – ורודה. כמו שדניאלה – הבת שלה, הילדה עם העיניים הכי בורקות ושובבות, ביקשה.

בשלב מסוים, מיכל הרימה את החלה, חפנה אותה כמי שמרימה תינוק עדין שזקוק למגע חם. למזלי, הייתי שם ממול כדי לצלם וכמה שעות אחר כך עלתה התמונה לעמוד האינסטגרם שלה. התמונה הזאת, וכמות העוקבים המטורפת שהגיעה אלי בעקבותיה, היוו את יריית הפתיחה של האינסטגרם שלי.

מאז רציתי מאוד לעלות את המתכון לבלוג אבל איכשהו זה לא הסתדר והשבוע, כשהכנתי שוב את החלה, נזכרתי בה וביום האפייה המשותף שלנו, בשיאו של החורף, והחלטתי להביא לכם את המתכון לחלה כדי שגם אתם תוכלו להתענג עליה.

מאחלת לכם סופ”ש מקסים ורגוע ואל תשכחו ליצור זכרונות טעימים וורודים במטבח שלכם.

תודה מיכל, אוהבת אותך והחלה הזאת לגמרי מוקדשת לך ולדניאלה <3

אגב, אתם יכולים להכין את החלות האלה ולתת כמתנה, הן קוצרות המון מחמאות. אפשר לארוז יפה ולתת לגננת או למורה, אפשר להכין חלות קטנות ולחלק לילדים בגן כמתנה כשהם אמא/אבא של שבת, אפשר להכין למישהו שזקוק לעידוד או להביא לשולחן החג.

חלת סלק 

מצרכים:
4 סלקים טריים (לא בוואקום כי אין להם מספיק פיגמנט צבע)
מים – הסבר בשלבי הכנה
קילו קמח לבן (או: 600 גרם קמח לבן + 400 גרם קמח כוסמין)
2 כפות שטוחות (20 גרם) שמרים יבשים
2 כפות מייפל/סילאן
1/2 כוס שמן
כפית מלח

לציפוי ועיטור:
1 ביצה או 2-3 כפות שמן זית + כף סילאן לגרסה טבעונית
שומשום, פרג, גרעיני חמנייה/דלעת

אופן הכנה:
– מכינים מחית סלק: ממלאים סיר גדול עם הרבה מים ומניחים בפנים את הסלקים. עדיף עם הקליפה. מבשלים עד שהסלקים רכים.
– מסננים את המים לגמרי וקולפים את הקליפה עם הידיים (זהירות, זה מלכלך). הקליפה משתחררת די בקלות אחרי שהסלקים רכים.
– חותכים גס את הסלקים ומעבירים לבלנדר/מעבד מזון. מוסיפים 2 כוסות מים וטוחנים היטב עד שנוצרת מחית סלק חלקה. אפשר לשמור את המחית הזו במקרר עד שבוע ולהכין איתה מלא דברים. רעיונות בהערות למטה.
– מכינים את הבצק: בקערת מיקסר עם וו לישה מניחים קמח, שמרים יבשים ומייפל. מוסיפים 3 כוסות ממחית הסלק (זה יוצא 650 גרם) ומערבלים במשך 2 דקות.
– מוסיפים את השמן והמלח ומערבלים במשך 8-10 דקות נוספות. איך יודעים אם הבצק יבש או לח מדי? הכי פשוט – אם אחרי 5 דקות הוא נאסף סביב וו הלישה אבל עדיין מחובר קצת לתחתית המיקסר בזמן הלישה זה אומר שהוא מושלם. אם הוא נדבק לדפנות הוא רטוב מדי, אם הוא משתחרר לגמרי מהתחתית הוא טיפה יבש. ואז אפשר קצת לאזן עם קמח/מחית סלק.
– מכסים היטב ומעבירים להתפחה. אפשר 40 דקות בטמפרטורת החדר או ל-5 שעות לפחות/משך הלילה במקרר.
– מחלקים את הבצק לחתיכות במשקל 110-130 גרם. זה יוצא בערך בגודל של כדור טניס, אבל אני תמיד ממליצה לשקול כי אז הרצועות תהיינה באותו גודל והחלה תהיה אחידה.
– מחזיקים ביד את הבצק שחתכתם ומקפלים לחלק העליון שלו את כל הצדדים. בעצם מה שצריך להתקבל זה עיגול בצק שחלק אחד שלו חלק לגמרי. בשלב הזה אפשר להעזר בשיש ולגלגל את הבצק לעיגול חלק בעזרת הידיים. מניחים את עיגולי הבצק על נייר אפייה או על שיש משומן קלות ומכסים עם מגבת. מניחים לבצק לנוח במשך 2-5 דקות.
– משמנים ממש ממש מעט את השיש ומועכים כל עיגול בצק למעין פיתה שטוחה, מגלגלים לצורת גליל ומניחים בצד. ממשיכים באותו אופן עם כל כדורי הבצק עד שנוצרים גלילים שמנמנים וקצרים יחסית. מניחים להם לנוח במשך 2-5 דקות.
– מרדדים כל גליל לרצועה ארוכה יותר, בעזרת הידיים ונזהרים לא לקרוע את הבצק. אם אתם מרגישים שהוא מתנגד לכם פשוט תניחו אותו בצד לכמה דקות והוא יתרכך וירגע ויהיה לכם קל יותר למתוח אותו. אורך הרצועה תלוי מאוד באורך החלה שאתם רוצים, ההמלצה שלי היא להגיע לאורך של 50 ס”מ. ככה תצא לכם חלה ארוכה ומרשימה אבל כזאת שנכנסת בתבנית תנור.
– קולעים את החלה (כאן תוכלו למצוא סרטון לקליעת חלה מ-6 רצועות ועוד טיפים מעולים להכנת חלות) ומניחים על תבנית עם נייר אפייה ברווח גדול אחת מהשנייה. מכסים במגבת ומתפיחים במשך 40 דקות.
– בינתיים מחממים תנור ל-200 מעלות.
– 10 דקות לפני סיום ההתפחה מברישים את החלות היטב בביצה טרופה עם מעט מים או שמן זית וסילאן. בשלב הזה אין צורך לכסות שוב את החלות כי הן דביקות.
– רגע לפני שמכניסים לתנור מברישים שוב את החלות בביצה או שמן זית וסילאן ומפזרים תוספות שאוהבים (שומשום, פרג, גרעינים). ההמלצה שלי: פזרו את התוספות על גבעות הבצק ולא בצורה חופשית, זה ידגיש מאוד את הצורה של החלה.
– אופים במשך 15-22 דקות או עד שהחלות מוכנות. אצלי בתנור צריך להפוך את התבנית באמצע האפייה כי התנור לא אופה אחיד, אז תבדקו אצלכם אם גם אתם צריכים. ואגב, אם אתם רוצים שהחלק הפנימי ישאר סגול, תקפידו לא לאפות יותר מדי, מיד כשהחלות יציבות ועדיין טיפה רכות מוציאים אותן החוצה. אחרת החלק הפנימי יהפוך לחום (בחוץ עדיין ישאר סגול-ורוד).
– מניחים לחלות להצטנן מעט (זה החלק הקשה באמת!) ואז זוללים.

חלת סלק
היא רק נראת גדולה אבל מדובר בחלת מיני קטנה כמתפקדת כמו לחמניה

הערות ושדרוגים
– במקום מחית סלק אפשר לסחור במכונת מיצים של ירקות קשים את הסלק ולהשתמש במיץ (סה”כ 3 כוסות מיץ סלק).
– נשאר לכם מחית סלק? פשוט מחממים אותה, ביחד עם 2-3 שיני שום כתושות, מלח ופלפל בסיר רחב, מוסיפים כוס פתיתים ו-2 כוסות מים רותחים ומבשלים על אש קטנה, עם מכסה סגור, עד שמוכן.
– עוד אופציה לשימוש עם מחית הסלק שנותרה – מוסיפים אותה לטחינה גולמית, מוסיפים מים ומערבבים עד שמגיעים למרקם הרצוי. תצא לכם טחינה ורודה מהחלומות.
– הבדל הצבעים בתמונות קורה בגלל השוני בתוספת הסלק. אצל מיכל הכנו עם מיץ סלק ואני בבית הכנתי עם מחית סלק. שתיהן יוצאות טובות מאוד אבל הצבע שונה. אם רוצים צבע יותר סגול משתמשים במחית ואם רוצים ורוד משתמשים במיץ.
– וידאו שבו אני מסבירה איך קולעים חלה מ-6 רצועות תוכלו למצוא כאן.

22 תגובות

  1. חן שוקרון says:

    נראה מהמם ואני פשוט חייבת לנסות!
    ינוסה ממש בקרוב ❤️

  2. מוריה says:

    הכנתי עכשיו לחג.. יצא פשוט מושלם. יפה ברמות אחרות!! הבצק נראה כמו פליידו לילדים גדולים?, ועם טחינה ורודה ליד בטוח תהיה שנה ורודה ואופטימית?

    1. רחלי קרוט says:

      ממש ממש שמחה לשמוע! שנה טובה ומתוקה

  3. שרה says:

    היי! מהרגע שעלה הפוסט שלך מחכה לר”ה כדי שתהיה לי סיבה להכין את החלות שלך. ועכשיו ברגע האמת- האם אפשר להכין את החלות גם בלישה ידנית?

  4. אביגיל says:

    אם אני רוצה להכין לחמניות – בכמה זמן ישתנה זמן האפייה?
    חוץ מזה, גיליתי את האתר שלך רק עכשיו וכבר סימנתי לי איזה חצי אתר שבא לי להכין. אתר ומתכונים מדהימים!

    1. רחלי קרוט says:

      בערך 5-7 דקות פחות. בגלל שהחלה סגולה יותר קשה להבחין מתי היא מוכנה, אז ההמלצה שלי היא לבדוק את החלות/לחמניות כבר אחרי 10 דקות ולוודא שהן יציבות. הן לא צריכות להזהיב אבל כן להתייצב.

      ותודה, ממש שמחה שאהבת!

  5. רחלי says:

    היי, אם אני רוצה להשתמש בשמרים טריים- מה היחס?

    תודה מראש 🙂

    1. רחלי קרוט says:

      מכפילים ב-3

  6. אניוש says:

    היי
    המתכון הוא גם לשלוש חלות?

  7. טלי says:

    נראה מעולה!! כמה חלות מכינים מהכמות הזאת? כי הן נראות גדולות בחלק מהתמונות וקטנות באחר וזמן האפייה ממש קצר

  8. 13 טיפים שאולי לא ידעתם על עבודה עם בצק שמרים – קרוטית – Krutit says:

    […] במילוי שוקולד חלת פלעצלך עם בצל מטוגן חלת כוסמין חלת סלק ורודה חלה במילוי עגבניות מיובשות, כרישה מקורמלת וגבינת פטה […]

  9. מור says:

    הכמות הזו מתאימה לחלה אחת של 6 רצועות? אני רוצה להכין מחצי כמות, אז לתכנן 3 רצועות? תודה

  10. רותי says:

    היי! האם אפשר לעשות את החלה כולה מבצק כוסמין? או לשלב עם אחר שהוא לא לבן

  11. אביגיל says:

    אם אני רוצה שהחלה תהיה מתוקה כמה סוכר או סילאן את ממליצה להוסיף? תודה!

  12. ענת says:

    היי, ראה מדהים. שתי שאלות:

    1. אם אני רוצה חלה מתוקה, כמה סוכר להוסיף?
    2. אפשר לעשות חצי חצי בקמחים? יותר קל למי שנגמרו לו הסוללות במשקל..

    1. עופר says:

      מצטרף לשאלה

  13. יעל says:

    אפשר להשתמש במים שהסלק בושל בהם? ( יש לי תוכניות אחרות לסלק)

  14. נעה לביא says:

    מה הממרח הירוק בתמונה?

  15. טל says:

    אפשר להקפיא את מחית הסלק לפעם הבאה?

  16. רחל says:

    אפשר להכין משני קילו להפרשה ?? והאם כוס מידה היא 240 או כמו אצלינו (ארה״ב) 250 ?
    תודה .
    מחכה כבר להכין מאמינה שזה טעים כמו שאר המכונים שלך…

  17. שי says:

    היי רחלי,
    אם אני רוצה להשתמש במחמצת ביתית, מה יחס ההמרה?
    תודה רבה שבת שלום

  18. חמדה says:

    מכינה את המתכון פעם רביעית ברציפות..
    אבקש לדעת איך את שומרת חלות -ליום-יומיים הקרובים, וכן במקפיא

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend