אורז ירוק מלא עם טריק בבישול

Posted on

אני כל כך אוהבת אוכל פרסי. שזה מצחיק כי הכי לא באתי ממשפחה שגדלה על האוכל הזה. למדתי להכיר ולאהוב אותו בזכות השכנים בבת-ים שאמא שלי למדה מהם לבשל. בעיקר גונדי ואורז עם כרוב ושעועית מש. בכלל, אצלנו בבית, עד שפגשנו את השכנים, כמעט ולא היה אורז. גם לא פסטה אגב, שעד היום היא די מוקצת. היו תפוחי אדמה, ולחם, מלא מלא לחם.

כשאמא שלי התאהבה בגונדי ובמטבח הפרסי נכנסו אלינו הביתה גם לא מעט מאכלים שאורז היה הבסיס שלהם. אורז כתום, אורז עם עשבי תיבול (יבשים, כי מי בכלל הכניס הביתה טריים אז, לא אמא שלי) אורז מוקפץ ועוד ועוד. כשקצת בגרתי והתחלתי להתעניין באוכל הכנסתי לבית של ההורים את עשבי התיבול הטריים. מדובר היה במהפכה של ממש. לזכותה של אמא שלי יאמר שתוך שנייה היא התרגלה והיום נענע, כוסברה ופטרוזיליה הם החברים הכי טובים שלה.

אבל נחזור רגע לאורז ירוק.

עד לפני כמה שבועות הייתה לי דרך מאוד ברורה והגיונית להכין את האורז הזה. הייתי קוצצת עשבי תיבול, מוסיפה לאורז ומבשלת הכל יחד. זה תמיד היה יוצא נהדר אבל, איך לומר, לא ממש אורז ירוק. קצת כמו אורז לבן מנוקד מדי פעם בנקודות ירוקות. הייתה לי תחושה שלא לזה התכוון המשורר אבל היי, היה לי טעים אז לא התעקשתי.

אבל אז ביליתי אצל רון יוחננוב, שמבשל אוכל בוכרי היסטרי, ואחת המנות שהוא לימד להכין הייתה בחש. אורז עגול, מבושל בשקית קוקי, עם כבדי עוף ותועפות ירק. מה אומר ומה אגיד, פתאום הבנתי למה התכוון המשורר הפרסי כשקרא לאורז אורז ירוק. פתאום טעמתי אורז עטוף כולו בירק, לא מנוקד מסביב, עטוף.

אז מה היה השוני? קודם כל כמות הירק. כשחתכתי בבית עשבי תיבול לאורז תמיד נדמה היה לי שיש יותר מדי. 1/2 צרור ואני מבחינתי סיימתי. וחוץ מזה, למי יש כח לקצוץ דק דק, קצצתי גס. מתעלמת מהעובדה שהחיתוך הדק יפיק הרבה יותר נקודות ירוקות שיתפסו על האורז.

דמיינו למשל אורז עם גזר. אפשר לחתוך את הגזר לקוביות ולבשל עם האורז ויצא אורז מנוקד בקוביות גזר ואפשר לגרד אותו על החלק הדק בפומפייה ואז כל האורז יקבל מעטפת עדינה של גזר. מדמיינים את ההבדל?

בקיצור, למדתי והחכמתי והחלטתי לנסות את הטיפים הקטנים האלה בבית. מכיוון שאני ובישול בשקית קוקי עוד לא חברים (חכו גם לשיטה הזאת, היא מטורפת) ומכיוון שרציתי להקל על עצמי עם החיתוך של 3 צרורות של עשבי תיבול, החלטתי לטחון את העשבים במעבד מזון (אפשר גם בלנדר). אהמהמה… עשבי התיבול לא נטחנו בלי מים. מה עושים? פשוט. טחנתי את העשבי עם כמות המים שהייתה אמורה להכנס לאורז והיי, יצא מעין שיק עשבי תיבול שהפך לבסיס של האורז הזה. או בקיצור – אתם חייבים לנסות!

אה וכן, השתמשתי באורז מלא שהוא הרבה יותר בריא. אתם כמובן יכולים להמיר לאורז שאתם אוהבים רק שימו לב במקרה הזה לשנות את כמות המים בהתאם.

טונות של טעם ובריאות

אורז ירוק מלא של הלייף

מצרכים:
2 כפות שמן זית – לא חובה
1 צרור עלי פטרוזיליה (אפשר עם הגבעולים)
1 צרור עלי כוסברה (אפשר עם הגבעולים)
1/2 חבילה עירית (או שמיר)
1 שן שום, קלופה
1 כפית מלח
2 כוסות אורז מלא, מושרה שעה במים ומסונן
4 כוסות מים

אופן הכנה:
– במעבד מזון או בלנדר שמים את כל המצרכים פרט לאורז, כן, כולל המים. אם הבלנדר קטן ואין מקום לכל המים אין בעיה לטחון גם עם 1-2 כוסות מים ואת שאר המים להוסיף אחר כך לסיר.
– טוחנים הכל עד שעשבי התיבול קצוצים דק דק. זה לא אמור לצאת שייק חלק כן? אתם אמורים לטחון עד שאין יותר עלים גדולים וגבעולים.
– מעבירים לסיר, מוסיפים את האורז ומערבבים. מביאים לרתיחה ואז מנימיכם לאש הכי נמוכה.
– סוגרים את הסיר ומבשלים כ-40 דקות או עד שהאורז רך.
– סוגרים את האש, משאירים את המכסה סגור וממתינים 10 דקות לפני שסוגרים וזוללים.

סלט בצד וזהו

הערות ושדרוגים
– אני אוהבת לשים קצת פחות מים ולבשל עוד 10 דקות. יוצא אורז עם חלק זהוב קצת למטה. ממליצה לכם לא לנסות את זה אם לא בישלתם ככה אורז אף פעם, אבל אם בא לכם לנסות לכו על זה.
– רוצים לשדרג? מוסיפים 1/2 כפית בהרט לאורז בזמן הבישול.
– רוצים לשדרג2? אפשר להוסיף לסיר, כשמוסיפים את האורז, גם כוס אפונה קפואה (עדינה או רגילה) רק לא משימורים.
– אוהבים שמיר? תוסיפי 1/2 צרור. מאוד משדרג.

12 תגובות

  1. לב ארי נגה says:

    נשמע נהדר..חייבת לנסות…ואגב לא ממליצה על שקית קוקי מהסיבה הפשוטה שזה פלסטיק שידוע שלא בריא….תודה רבה…נגה

  2. חנן says:

    טוב אורז זה התחום של אמא שלי… פרסיה אורגינל 🙂
    אז בטח ששיטות הבישול שונות (מבשלים את האורז פעמיים) אבל נראה לי שהנקודה הקריטית שחסרה פה לצבע עוד יותר משגע זה כורכום 🙂

  3. אפרת says:

    וואו זו שיטה גאונית!!

  4. תימי says:

    יש ארסן באורז, במיוחד במלא כי הוא עם הקליפה. רצוי לשטוף ואז להשקות לשש שעות במים ורוב הארסן נשטף מהאורז והופך להיות באמת בריא! חוצמזה נשמע מתכון פצצה! הולכת לנסות כמובן. תודה רבה לך

  5. דנה says:

    אפשר אורז לבן? אם כן איזה סוג מומלץ ובהתאם כמה זמן בישול?
    תודה

    1. אורטל says:

      האם ניתן להשתמש באורז פרסי במקום אורז מלא?

  6. לימור says:

    אפשר להכין את אותו המתכון עם קינואה במקום אורז?

  7. יפעת says:

    האם אפשר להוסיף עוף או בשר?

  8. סיגל says:

    אפשר לעשות את המתכון עם אורז רגיל ולא מלא? תודה 🙂

  9. יפעת says:

    המתכון נשמע נהדר .האם מדובר באורז מלא עגול או ארוך?

  10. אנה says:

    הכנתי ויצא מושלם פשוט

  11. טטיאנה says:

    בשלתי עם אורז אדום מלא, יצא ממש טעים. תודה!

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend